S’ha de dir que l’aeròdrom de Valls es un vell conegut, trepitjat altres vegades i que podeu trobar descrit o citat en un article al meu anterior Blogspot i al petit resum que vaig fer de 2015, i sempre han estat visites profitoses, clara prova que mai pots donar per conegut un lloc. Sent aquesta tercera visita una mostra més.
I es que si hi heu estat, sabreu que de la que anomenen casa dels pilots no en queda res que passi un pam, però si sabem llegir el que veiem i traiem un xic de runa en els llocs encertats podem refer una mica el que devia ser.

Podem començar per la entrada lateral, encarada al camí de terra que travessa el que fou la pista, res fa indicar que allà hi ha una porta en alçada, però si en un sòcol del ciment que es diferencia del maó que hi ha a cada costat.

El que si que aixeca del terra són dos triangles a mitja paret que mira vers la carretera d’Alió, que a més sembla que dibuixen un accés. Evidentment també de poca alçada.

Però, i aquest triangles que hem citat? Ep, parem atenció que es quasi el més identificable que trobarem. Maons en horitzontal, maons col·locats en vertical, rajola quadrada que queda uns centímetres per sota dels maons verticals, dimensions on hi cap un adult dels nostres dies. I si resulta que estem en dos plats de dutxa, extrem aquest només confirmable si trobéssim un desguàs que no va donar temps a buscar?

I des de el que anomenarem dutxa canviarem de paret per trobar un altre element que parla. Un desguàs que acaba amb una canonada que surt cap enfora, vers el que sembla un pou mort. Desguàs que veurem que també es l’altre banda d’un petit tros de paret divisori. Casi enrunat però comprovat que no són maons solts.
Afegint a més que després de desenrunar veiem que, com a mínim, un tros de paret mostra restes de morter que ens arriscarem a dir que devia cobrir la paret.

Sortint des d’aquest desguàs travessarem la paret que ja no existeix per anar al que suposarem pou mort, gairebé ple de terra, però també identificable com a element d’un edifici que ens ha sorprès.

Ben cert es que aquest edifici no aixeca un pam de terra, i a més literalment. Que es una pila de runa, però si amb relativament poca estona i només movent quatre maons i restes de teula ja hem trobat elements que li donen vida, podem saber que donaria una neteja completa?

Oriol Miró Serra
26 de Juny de 2018.
Un pensament sobre “La casa dels pilots de l’aeròdrom de Valls, runa que es resisteix a l’oblit.”